Business Controller

Business Controller

Som en ledende lavpriskjede er vi stolt av å være best på «Lys, Interiør og Feiring». Vårt mål er å bidra til at våre kunder kan skape glade og innbydende hjem. Vi leverer god design til lave priser. Det er så lite som skal til! Nille har det som trengs for å skape den rette stemningen til alle anledninger. Våre engasjerte ansatte er der for å gi våre kunder den beste kundeopplevelsen, hver eneste dag. Vi er også stolte over å ha så mange engasjerte og lojale kunder som stadig besøker oss. Gjennom våre Kundeklubb viser vi at vi setter ekstra pris på våre kunder og gir derfor bonus på alt du handler hos oss. Kjære Nille kunde – Vi ønsker deg «Velkommen hjem til oss» Nille reisen startet i 1966 med engrosvirksomhet, og i 1981 ble den første Nille-butikken åpnet. Nille har i dag over 380 butikker i Norge, og hvert år åpnes 10-15 nye butikker. I dag jobber det over 2500 stolte medarbeidere i Nille, og vi omsetter for over 1,7 milliarder NOK.

Nille søker deg som har sterk kommersiell teft!

Du er en operativ og strukturert person som ønsket å være delaktig i å utvikle selskapet, bl.a. gjennom system- og prosessforbedringer.  Kandidaten vi søker bør ha 1-3 års erfaring fra stillinger med tilsvarende ansvarsområder, alternativt som butikkmedarbeider / butikksjef.

Nille har en velutviklet og meget god BI løsning som er fullt integrert mot alle nøkkelsystemer. Løsningen er basert på standard Microsoft teknologi, hvor vi har et komplett datavarehus med mulighet både for dyptgående analyser i Excel og dashboards/ rapporter via Web.

Som Business Controller vil du få ansvar for å analysere og følge opp resultater, overvåke lønnsomheten og effektiviteten for Salgsavdelingen samt bistå i utvikling og styring i selskapet.
Kombinasjonen kvantitativ analyse med kunnskap om Salg/drift er suksesskriteriet for Business Controller-stillingen. Vedkommende må trives med mange baller i luften, ha god kontroll på detaljer, være glødende opptatt av å skape resultatfremgang i kjeden, samt bistå ansvarlig operative ledere på en pro-aktiv måte.
Du skal bidra i salgsavdelingens planlegging rettet mot kjedens 380 butikker. Du vil jobbe tett mot Salgsdirektør og Chief Controller.
Delta i konsernets controller fora, der du vil være med på å fatte beslutninger og iverksette tiltak i henhold til selskapets strategi.
 
Ansvarsområder og arbeidsoppgaver
  • Analyser og rapportutarbeidelse til beslutningsstøtte for kjedeledelse
  • BC sitter operativt i Salgsavdelingen
  • Støtte salgs-og driftsavdelingen med analyser og avviksoppfølging.
  • Sikre den økonomiske oppfølgingen av kjedens butikker i samarbeid med salgsdirektør/regionsjefer/distriktssjefer
  • Nøkkeltallsoppfølging, benchmarking etc på alle økonomiske og operative kriterier. Følge status og trender på salg, nedsalgsandeler, rabattering og svinn/brekkasje pr butikk/distrikt
  • Følge opp lønn mot budsjett spesielt tett
  • Sikre den økonomiske oppfølgingen av løpende prosjekter i salgsavdelingen
  • I samråd med sentral økonomi- og finansavdeling være ansvarlig for tilrettelegging og gjennomføring av budsjett og prognose prosessen
  • Forberede/delta jevnlige i Business Reviews
  • Oppfølging og sekundering av ukentlig og månedlig rapportering, bonusmodell for butikksjefer, salgskonkurranser o.l. ut mot butikk/salgsapparatet
  • Pro-aktivt analysere tall og utviklingstrender for å sikre mest mulig effektive butikker Deretter fore operative ledere med innsikt så de kan gjennomføre tiltak
  • Være Superbruker på alle driftsrelaterte IT systemer og deltaker på konsernprosjekter innenfor dette området som avdelingens representant
 
Kvalifikasjoner
  • Bachelor/masterutdannelse innen finans og økonomi
  • 2-5 års relevant erfaring fra varehandel
  • Evne til å arbeide tverrfaglig på alle nivåer
  • Forstå forretningsimplikasjoner og kost-nytte-analyse
  • Evne til å etablere klare mål og levere i henhold til tidsfrister
  • Kunne identifisere kostnadsbesparelser
  • God formidlingsevne både på norsk og engelsk
  • Gode ferdigheter i Excel, PowerPoint, MS Word
Utdanningsretning
  • Økonomi / Varehandel
Utdanningsnivå
  • Master/Bachelor innen økonomi
  • Høyskole/universitet, 3 år eller mer
Personlige Egenskaper
  • Energisk og positiv
  • Hardtarbeidende og ambisiøs
  • Sterk lagspiller med kommersiell teft
  • Høy grad av motiverende og inspirerende ferdigheter
  • Opptatt av struktur, orden og kontroll, samt øye for detaljer
  • Analytiske ferdigheter/evner
  • Gode kommunikasjonsegenskaper
  • Selvstendig og effektiv
  • Operativ forståelse
Språk:
  • Gode kommunikasjonsevner skriftlig og muntlig
  • Skandinavisk – Level 5: Morsmål
  • Engelsk – Level 3: Good
Nille tilbyr:
  • En utfordrende stilling i et ledende selskap i vekst
  • En selvstendig og utfordrende jobb i et av Norges mest populære kjedekonsept
  • En spennende stilling med faglige og personlige utfordringer
  • Konkurransedyktige betingelser


Arbeidssted: Trollåsen
Søknadsfrist: 22. mars